Wenen, Salam Orient Festival

by stevenkamperman on 25/10/2010

Nog nauwelijks bekomen van de Nederlandse politieke ontwikkelingen, blijken in Wenen de sraataffiches voor het Salam Orient erafgescheurd te zijn door rechtse politieke partijen. Je vraagt je toch werkelijk af waar dit heengaat in Europa…

 

De organisatie is in ieder geval ontsteld, en kondigt ons concert aan met een speech waarin het woord ‘Schweinerei’ meermalen valt.

 

Maar ik loop vooruit. De avond van onze aankomst – een dag eerder – verdwijnt Behsat meteen met een aantal van zijn Weense Galatasaray-vriendjes, en heeft Meinrad een privé afspraak met een oude vriendin. Bart, Sebastian, P-P en ik besluiten om in de buurt van het hotel zo traditioneel mogelijk te gaan eten, en ik krijg een fantastische roomsoep en heerlijk bereide lever (genoeg vlees voor de rest van het jaar). De volgende dag neem Sebastian ons mee naar het Haus der Musik, een aardig muesum over sonologie, en vooral veel Weense componisten natuurlijk. Behsat dirigeert het Wiener Philharminker, en doet dat met verve, maar het orkest begint toch te protesteren. ‘Also, hören Sie wirklich zu? So können wir doch nicht spielen? Versuchen Sie es bitte mit ein bischen gefühl für Ritmus….’ Dan maar koffie met Apfelstrudel.

We spelen ‘s avonds in de Sargfabrik, the place to be voor wereldmuziek, met een leuk podium. Gelukkig stond onze foto op de cover van het belangrijkste Uitmagazine, en wordt het concert ondanks de affiche-ellende goed bezocht. We zijn sinds onze tour goed ingespeeld en het publiek is laaiend. Behsat krijgt een kusje van de beminnelijk programmeur Norbert Ehrlich. Zo enthousiast als het publiek in de zaal is, zo verlegen is het in het café, terwijl wij ze toch expliciet hebben uitgenodigd om samen wijn te gaan drinken (we speelden ons Sarap-programma). Uiteindelijk kom ik toch nog in gesprek met een groepje superleuke bezoekers, en krijg ik een treffende spelanalyse van een van Behsat’s Turkse voetbalvienden (‘an amazing mix of Turkish gypsy, American westcoast freejazz and Skandinavian sounds’). Dus daar zit het kritische talent dus!

 

 

 

Previous post:

Next post: